Ämnen

Dessa ämnen togs upp inför diskussionen. De flesta av dem diskuterades också, men inte riktigt alla. Jag tycker att de utgör ett intressant underlag för fortsatt diskussion kring arbetet med sociala medier på biblioteken.
Anna-Stina Takala

Hur kan vi använda sociala medier i samarbete med skolorna?

Plattform för elever att diskutera böcker/läsning.

Hur jobbar man med en blogg på biblioteket?

Vad bör man tänka på då man startar en Facebooksida för biblioteket? Tid? Resurser? Arbetssätt?

Hur hitta målgruppen och få dem engagerade?

Målgrupper. Vilka läser Facebook och Twitter?

Vad är lagom uppdateringstakt på Facebook / Twitter?

Om flera personer skriver, ska de låtsas vara en, eller inte? Bibliotekets ”rollfigur”, alltså…

Varför ska biblioteket INTE finnas på Facebook, bloggar osv?

Hur påverkar Twitter etc. bibliotekets webbsida och arbetet med den? Sociala medier istället för hemsida?

Sociala medier och nya arbetssätt.

Om sociala medier blir/är en viktig del av vår kunskapsförsörjning – hur ska vi tänka då? – hur blir det en del av våra egna inre processer?

Hur förankra nyttan med sociala medier hos ointresserade/oförstående kollegor?

Kompetensutveckling, metoder mm.

Vilken ton och vilket tilltal ska man ha? Måste det vara lite ”käckt”?

Politiska diskussioner över bibliotekens sociala media. Var sätta gränserna? Dialog, yttrandefrihet men samtidigt fungera som officiella representanter.

Hur personlig eller opersonlig kan/ska man vara på bibliotekets Twitter (eller Facebook).

Personligt, privat, professionellt. Hur förhåller vi oss i bibliotekets sociala medier?

Eget intresse, användarens behov och nytta/lojalitet med (och krav från) arbetsgivaren och hur de relaterar till varandra.

Sociala mediet i biblioteksrummet? Vad händer Hur påverkar sociala medier det fysiska biblioteket?

Hur plockar vi innehållet från sociala medier in i samlingarna? Biblioteket som samtal.

Hur använda sociala medier för att förmedla litteratur och andra medier?

Hur skapar biblioteket DIALOG med användare genom sociala medier? Kommunikation. Relationer.

Ryktesspridning, hur hanterar man det?

Borde vårt bibliotek twittra?

Hur får vi många följare?

Visioner.

Hur skapar man en policy som blir ett stöd för personalen? Privat roll. Yrkesroll.

Hur och varför ska/kan man mäta ”resultatet”?

Hur utvärderar vi om arbetet med sociala medier har lönat sig?

Till vad ska en 14-åring ha bibliotekets Facebook? Eller liknande. Och hur ska vi berätta att vi finns?

Relationen innehåll – val av kanaler. Samma innehåll i olika kanaler / olika innehåll i olika kanaler.

Som högskolebibliotek vänder man sig främst till interna (stud+forskare). Hur ska man skriva om e-resurser osv, när dom inte kan använda dom. (Dom externa, alltså.)

Tillgängligt für alle?

Vad kommer efter Fb och hur hanterar vi det?

TON. Person/institution. Privat/professionell.

One thought on “Ämnen

  1. Ping: Det här behöver vi fördjupa « BiblioBuster

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s