Sociala medier på Regionbibliotek Stockholm

Varför arbeta med sociala medier när man ändå inte har allmänheten som primär målgrupp? Den frågan kan ställas när man diskuterar användningen av sociala medier på ett läns- eller regionbibliotek. Vår målgrupp är i första hand biblioteksanställda i vårt län samt i Mellansverige. Och egentligen har jag svårt att tänka mig någon annan målgrupp som skulle passa bättre att skapa kontakt med via sociala medier! Det här med att informera, kommunicera och omvärldsbevaka, det är ju kända områden ute på biblioteken.

Regionbibliotek Stockholm var tidigt ute med sociala medier. Redan 2004 började vi blogga på Biblioteksbloggen, ett samarbete med de två andra Informations- och lånecentralerna i Sverige. Syftet var att bidra med kortfattad omvärldsbevakning till folk- och skolbiblioteken. Efterhand har det byggts på med Flickrkonto och –grupp, Facebooksida och Twitter. Och just nu har vi en ny ”sociala medier-vänlig” webbplats under utveckling.

När SKL publicerade sina riktlinjer 2010 förstod vi att vi måste formalisera vårt arbete med de sociala medierna, när det gäller vad vi gör och vilka som gör detta. Regionbiblioteket formulerade början till en strategi för arbetet med sociala medier.

I vårt strategidokument kan man läsa om syfte och mål med att använda sig av de olika tjänsterna. Det står kortfattat om vilket förhållningssätt vi bör ha i de olika tjänsterna samt vilka som är ansvariga. Det finns en kort text om utvärdering. På vår nya webbplats kommer vi också att på ett mycket tydligare sätt klargöra vilka tjänster vi använder och hur man når dem.

Ett exempel på hur vi arbetar kan vara Twitter: Vi som arbetar på Regionbiblioteket uppmuntras av vår chef, Krister Hansson, att vara aktiva. Därför har nästan var och en av oss ett eget twitterkonto där vi sköter huvuddelen av vår kommunikation via just denna tjänst. Regionbibliotekets gemensamma twitterkonto blir därför mindre av ett kommunicerande konto och mer av en ”kanal” där information om våra evenemang etc. skickas ut.

Vi upplever att personliga konton skapar närmare kontakt med personer ur våra målgrupper, som är biblioteksanställda, men också med journalister, politiker och intressanta personer från andra sektorer. På det här sättet skapar vi breda kontaktnät.

Hur har det gått hittills? Vi är nöjda, men upplever att vi kan nå ännu längre!

Roligt by Anna-Stina Takala on Flickr / CC by 2.0

Roligt by Anna-Stina Takala on Flickr / CC by 2.0

/ Anna-Stina Takala, Regionbibliotek Stockholm

10 thoughts on “Sociala medier på Regionbibliotek Stockholm

  1. Anna GC

    Ja, det borde jag väl redan veta, men har ni någon policy vad gäller åtskillnad mellan privat och offentligt? Jag menar, ett personligt-twitterkonto i tjänsten som bara används för arbetsrelaterat twittrande, och ett eget privat för att twittra om privata saker?

    Svara
  2. Anna-Stina

    Tack för din fråga, Anna! Nej, det har vi inte. Vi använder vårt eget omdöme för att avgöra vad som är vad. Jag tror att det är nästan ogörligt att sköta flera olika twitterkonton med någon typ av framgång.

    Många kanske tycker att jag är för privat i mitt twitterkonto. Men jag är ytterst sällan privat, i den mening som jag lägger i det, men jag är nästan alltid personlig.

    Jag tror också det är intressantare att följa ett konto där man får se fler aspekter av en person, än bara den rent jobbrelaterade.🙂

    Svara
  3. Ping: Läsvärt i veckan « BiblioBuster

  4. Anna-Stina

    Till exempel kan man tänka såhär – det går inte att hålla de olika rollerna man har separerade. Gör du något riktigt dåligt eller riktigt bra så kommer det att påverka både hur du uppfattas som privatperson och offentlig person. Man är ju alltihopa – samtidigt. Däremot sker olika konversationer i olika sammanhang.

    Svara
  5. Mats M

    Håller med om detta också. Fler borde också våga sticka ut haken och riskera att få en smäll. Varför är bibliotekarier i allmänhet så flata och fega och pryda? Ingår det i yrkesrollen?

    Svara
  6. Hanna

    Blir nyfiken på ””sociala medier-vänlig” webbplats”. Vad är det ni menar då? Vad är det ni tänkt att ska finnas, fungera på den?

    Svara
  7. Anna-Stina Takala

    Hanna, vi bygger en webbplats i WordPress. Med den blir det enkelt att på olika sätt integrera de sociala medierna i vår webb. Vi kommer att arbeta både med redaktionellt innehåll och innehåll från externa sociala sajter.

    Svara
  8. Ninna Wiberg

    Åh, vad intressant att läsa hur ni arbetar med Twitter hos er! Tycker verkligen om idén att kommunicera mer personligt med användarna via Twitter. Gör ni på liknande sätt på Facebook?

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s