23 tweets om KTH Bibliotekets strategier för arbete med nya medier

@alla Allt började för vår del med en s.k 23 saker-kurs, en frivillig internutbildning där personalen fick prova på 23 nya och interaktiva medier.

@alla Halvvägs in i kursen gjordes en gemensam utvärdering och det beslutades att biblioteket skulle implementera twitter till att börja med.

@alla En twitterredaktion, då bestående av tre personer, tillsattes. 13/4 2009 startades @KTHBiblioteket och vi tog våra första tvåkommanollsteg.

@alla Vi provade olika saker för att få igång kommunikation, ställde frågor och retweetade, men märkte snart att våra användare ej var på twitter.

@alla En anledning till att vi valde att börja med twitter var att det var den ”sak” som många av oss själva upptäckt flera fördelar med i arbetet

@alla Vi kommunicerade snabbt information och idéer med varandra under arbetstid, och fick kontakt med annat biblioteksfolk som använde twitter.

@alla Vi började se oss om efter en sak som passade bättre att interagera med våra användare på, och valet föll på facebook, trots viss skepsis.

@alla Det visade sig direkt att vår skepsis var obefogad. Vi fick förslag och uppskattning direkt på fb-sidan, men även direkt som en följd av fb.

@alla Framförallt så har många utomeuropeiska studenter tagit vår facebook till sig, varför vi ofta skriver på engelska men blandar med svenska.

@alla Twitterredaktionen hade nu utökats till en arbetsgrupp kallad Biblab-gruppen för att understryka både biblioteksfokus och experimentlusta.

@alla De som ingår i gruppen är både de som visat störst intresse under själva kursen, och nyanställda med fallenhet och kvaliteter för arbetet.

@alla Vi fortsätter att prova oss fram, och testar först och främst det som väcker vår egen nyfikenhet, och stimulerar oss privat och i jobbet

@alla På våra regelbundna möten, som är helt demokratiska och öppna för diskussion, utvärderar Biblab-gruppen kontinuerligt värdet av det vi gör.

@alla Det kan låta som självklarheter, men är något vi medvetet arbetar med för att inte bli självuppfyllande – sociala medier för sakernas skull.

@alla Vi var så pass tidigt ute att det inte fanns några övergripande riktlinjer, från KTH eller myndighet, att ta hänsyn till. Vi fick göra egna.

@alla För vår del betydde det att definiera för vilka vi arbetade, och bestämma vilken ton vi skulle hålla. Vi valde en seriös men mänsklig ton.

@alla Sedan är det självklart så att det är KTH, och högskolans studenter och forskare, som är slutanvändare vilket påverkar innehållet. #KTH

@alla På en del områden vi valde att börja med fanns redan användarna, tex geotjänster som foursquare och gowalla. Där tog vi kontakt med dem.

@alla Andra saker vi provat på har först och främst blivit interna verktyg. Vi hängde på låset med google wave och Biblab har använt det intensivt

@alla I wave har dagliga diskussioner skett. Ett uppskattat interaktivt flöde som vi inte funnit någon fullgod ersättare för. Kanske #yammer?

@alla Så, för att sammanfatta, vi formar vår egen policy och testar oss fram parallellt med att allmänna riktlinjer för sociala medier växer fram.

@alla När KTH nu tagit fram riktlinjer är vi i fas med dessa. Vår policy och våra strategier baseras på frihet, delaktighet & kritisk reflektion.

@alla Framöver kommer vi att fortsätta med detta fokus: för KTH, med ett seriöst innehåll blandat med interaktiva utmaningar och utvärdering.

//Anders Sveen, för KTHB:s Biblab-grupp

One thought on “23 tweets om KTH Bibliotekets strategier för arbete med nya medier

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s