Liten kartläggning av bibliotek på facebook

Det här är ett inlägg som först publicerades på bloggen BiblioBuster den 4 oktober 2011.
Jag bestämde mig av olika skäl för att kolla upp hur många bibliotek som egentligen finns på facebook idag. Det finns en outtalad förväntan, i alla fall hos mig själv, att biblioteken ska finnas där. Jag ser ju så många av biblioteken i mina flöden. Tycker jag. Idag finns den grundläggande kunskapen kring hur man sätter upp och driver en sida på biblioteket och varför man gör det, tänkte jag. Biblioteken har gått vidare och vill jobba mer strategiskt och genomtänkt, trodde jag.

Vid lite närmare granskning insåg jag att det inte är så. När jag lite snabbt sökte på några av de större stadsbiblioteken i landet, insåg jag att flera av dem inte går att återfinna i sociala medier. Då bestämde jag mig för att göra en lite mer systematisk granskning. Att börja titta på hur det ser ut i Stockholms län kändes genomförbart. Det är 26 kommuner i länet och alltså 26 folkbiblioteksorganisationer att titta på.

Det som intresserar mig är glappet mellan människors intresse för att söka upp biblioteket på facebook och bibliotekens eventuella frånvaro. Finns ett intresse för att hitta sitt bibliotek på facebook? Möter biblioteket det intresset genom möjlighet att kommunicera med biblioteket och att hitta information om biblioteket? Jag har tittat specifikt på huruvida människor har valt att ”checka in” på biblioteket via facebook places, trots avsaknad av en sida skapad av/för biblioteket.

I Sverige är nästan halva befolkningen, över 4 miljoner, medlemmar i facebook. I åldern upp till 35 år är minst 75% av befolkningen medlemmar. I de yngre ålderskategorierna är 100% medlemmar.

Här nedan finns de siffror som jag hittade för folkbiblioteken i Stockholms län vad gäller sida och plats i fb. Jag väljer att inte skriva ut kommunernas namn, eftersom syftet inte är att peka ut någon, utan snarare att visa på de möjligheter som återstår att utnyttja. Flera kommuner har många bibliotek inom sina gränser. Jag har tittat på om det finns minst en facebooksida för biblioteket i kommunen. Resultatet:

Egen sida för biblioteket
14 st (54%)

Sida som ej är kopplad till biblioteksbyggnaden men där biblioteket ingår (t ex kommun, kulturhus, blogg), men där människor ändå valt att ”checka in” på biblioteket
3 st

Biblioteket har ingen facebooksida, men människor har ändå valt att ”checka in” på biblioteket (dvs skapa en egen plats för det)
5 st (19%)

Biblioteket har ingen sida och ingen har heller ”checkat in” på biblioteket
3 st

En låntagare har skapat och driver en sida om/för biblioteket
1 st

Jag tycker det här är jätteintressant. I nästan 20% (5 st) av kommunerna har bibliotekets användare valt att checka in på biblioteket när de vistas där, trots att biblioteket inte har en egen sida. Man vill uppenbarligen gärna visa att man har besökt sitt bibliotek. De här personerna, vilka faktiskt är ganska många, nära 450 personer totalt, borde biblioteken kunna fånga in och skapa en lite närmare dialog med. Visst, dialogen förs kanske redan i fysisk miljö, men just de här personerna är uppenbarligen intresserade av att berätta för andra virtuellt om att de besöker biblioteket. Är inte det en väldigt bra början för kommunikation mellan bibliotekets personal och dess användare?

Man kan invända att det inte finns tid för sånt här arbete på biblioteket (vilket helt och hållet är en prioriteringsfråga). Man kan också hävda att facebook är dumt och rentav farligt. Men fakta kvarstår, att facebook är en arena för möjligheter att underhålla ett engagemang som människor känner för biblioteket, särskilt i de yngre åldersgrupperna. Varför inte använda sig av möjligheten?

Anna-Stina Takala, Regionbibliotek Stockholm

5 thoughts on “Liten kartläggning av bibliotek på facebook

  1. Per Perstrand

    Som ansvarig för mitt biblioteks hyfsat aktiva FB-sida (ambitionen är 2-4 postningar per dag) tror jag absolut det är värt jobbet. Det tar lite tid från andra sysslor, men det känns meningsfullt – både som en kanal att tipsa om nya böcker/filmer etc, men också för att skapa en lite mer personlig kontakt med besökarna. Plus att det ger en vattentät ursäkt att ha Fejan uppe hela arbetsdagen.🙂

    Sen tror jag du har helt rätt – det ger lite credd att checka in på bibblan. Folk gillar att synas på bibblan.

    Biblioteken har alltså allt att vinna på att synas på FB. Samtidigt tror jag inte det räcker att starta en sida för sakens skull och sen uppdatera sporadiskt – man bör ha en idé med sidan, och man bör posta minst 1-2 ggr/dag för att det ska ge resultat.

    Vilka resultat då, kan man fråga? Det är inte helt lätt att se. Fejan är flyktig, fragmentarisk, för oss går det sällan att se direkta resultat i form av lån om man peppar på en viss bok, etc. Men jag tror man skapar bra vibbar, en vi-känsla.

    Svara
  2. Anna-Stina Takala

    Jag håller helt med dig Per. En närvaro kräver just närvaro och att man har förstått att det handlar om kommunikation, inte information (bara). Det är helt tillåtet att pröva sig fram kring vad som ger mest reaktioner och respons!🙂

    När man ska jobba med facebook gäller det också att ha ett hum om vad edge rank är, att det är interaktionen som skapar synlighet för bibliotekets ”gillare”. En ledtråd kan man få av ”pratar om detta”, den nya siffran till vänster på sin sida. Den ska helst vara så hög som möjligt. Även om jag inte har en aning om hur hög som är bra….😉

    Svara
  3. Ping: Liten kartläggning av bibliotek på facebook « Sociala medier på ... | #ssbnu | Scoop.it

  4. Ping: Liten kartläggning av bibliotek på facebook « Sociala medier på ... | BiblFeed | Scoop.it

  5. Ping: Liten kartläggning av bibliotek på facebook « Sociala medier på ... | Utbildning på nätet | Scoop.it

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s