”Strategiskt arbete för att synliggöra bibliotekariers kompetens” eller ”Twitter för bibliotekarier”

Det har nu gått över en månad sedan ILS, Informations- och lånecentraler i samverkan, lanserade den nya tjänsten Bibblan svarar – Gratis svarstjäns från Sveriges bibliotek. Den nya tjänsten bygger på grundkonceptet från det tidigare Fråga biblioteket, dvs bibliotekarier som svarar på människors frågor. Tanken om bibliotekets informationsdisk, utflyttad till nätet.

På samma gång som Bibblan svarar bygger på ett beprövat koncept, så utnyttjar tjänsten nätets möjligheter på ett nytt sätt. När det handlar om bibliotekets informationsdisk och den tidigare Fråga biblioteket, så bygger de på principen om att människor själva söker upp biblioteket. Dessa resurser förlitade och förlitar sig på att människor känner till vad bibliotek och bibliotekarier kan erbjuda och att människor själva tar initiativ till att utnyttja den rikedom som erbjuds.

Dock vet vi idag att det finns en hel del människor som varken använder bibliotek eller känner till dem, även om de många gånger skulle ha nytta av biblioteken. Det är här som det uppsökande biblioteksarbetet har en given roll att fylla. Som dagens internet fungerar idag finns det utmärkta verktyg att använda för uppsökande och marknadsförande arbete, för bibliotek och för alla som vill kommunicera sin verksamhet till den del av befolkningen i Sverige som använder sociala medier, dvs runt hälften.

Med detta i åtanke startades Bibblan svarars sociala specialstyrka. Specialstyrkan består av ett 15-tal bibliotekarier runtom i Sverige, som har hög kompetens inom sociala medier och då framförallt facebook och twitter. Förutom detta har de inte någon särskild bakgrund, utan är som alla bibliotekarier vana vid referensarbete och att hjälpa till med människors problem. De här bibliotekarierna hjälps enligt ett schema åt med att marknadsföra Bibblan svarar via facebook och att arbeta uppsökande via twitter. Samarbetet bibliotekarierna emellan sker via en hemlig grupp i facebook.

Jag tror att Bibblan svarars arbete i facebook inte skiljer sig så mycket från hur biblioteken i allmänhet arbetar där, så det tänker jag inte skriva så mycket om. Det är egentligen arbetet i twitter som är mer unikt och spännande att berätta om.

Bibblan svarar söker upp frågor att besvara via twitter. Det går till så att de bibliotekarier som bemannar de sociala medierna söker på olika fraser som människor använder då de ställer frågor. Exempel: ”hur gör”, ”var finns”, ”varifrån kommer”, ”vad betyder”, ”ngn som vet”,”var hittar jag”, etc.

När bibliotekarierna hittar dessa frågor och besvarar dem, får de ofta häpen men glad respons. Ta gärna en titt på flödet för ”bibblansvarar” i twitter. Här syns även länkningar till Bibblan svarars webbplats. Här syns också när bibliotekarier som själva inte arbetar med Bibblan svarar använder hashtaggen #bibblansvarar, som ett slags kollaborativ markering av att vi på biblioteken hjälps åt med att svara på människors frågor gemensamt.

Att det här arbetet är lyckat och ger en positiv känsla för tjänsten hos dem som @bibblansvarar hjälper framgår tydligt av omdömena: ”Ren kärlek en måndagskväll!”, ”Världsklass! Hatten av för er!”, ”upphör aldrig att imponeras av Sveriges bibliotek”. Att detta är bra marknadsföring av bibliotek och bibliotekarier ter sig ganska självklart. För är vi inte många som ofta grubblat över hur vi bättre ska synliggöra vad bibliotekarier är bra på? Hur gör man det tydligt?

Jag tror att genom att vara en resurs för kunskap i medier där vi kan söka upp människor, istället för att de enbart måste hitta till oss, kan vi skapa synlighet för bibliotekariers kompetens. Genom den här typen av medier kan vi också interagera med människor och genom samtal bidra till ett gemensamt kunskapsbyggande.

Idag finns långtifrån alla på twitter. Men de som finns där är ofta människor som genom eget skrivande har en förmåga att nå ut. Att dessa människor får en positiv relation till bibliotek och bibliotekarier, det tror vi är värdefullt för hela bibliotekssamhället. Ja, hela Sverige faktiskt!

Ta gärna del av Bibblan svarar på facebook och Bibblan svarar på twitter.

Bibblan svarar

FAKTA

  • 4, 5 miljoner svenskar är medlemmar i facebook (Källa: Checkfacebook.com)
  • 91 000 svenskar är registrerade på twitter, 11 000 twittrar varje dag (Källa: Intellecta webb)
  • Bibblan svarars twitterkonto besvarade 66 frågor under oktober 2011, varav de flesta var aktivt uppsökta
  • Mest trafik genom länkning till Bibblan svarar ger facebook
  • 375 svar har (2011-11-11) publicerats på Bibblan svarar sedan starten den 19 september 2011

Anna-Stina Takala, Regionbibliotek Stockholm
Nationell samordnare för Bibblan svarar

3 thoughts on “”Strategiskt arbete för att synliggöra bibliotekariers kompetens” eller ”Twitter för bibliotekarier”

  1. Ping: ”Strategiskt arbete för att synliggöra bibliotekariers kompetens” eller ”Twitter för bibliotekarier” « Det virtuella samtalet

  2. Ping: Distribuerad närvaro « BiblioBuster

  3. Ping: ”Någon som vet?” – ett fall för den sociala specialstyrkan | Sociala medier på biblioteken

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s