Hur jag började twittra – eller vikten av viktiga verktyg i verksamheten

Det här inlägget är skrivet av Marie Holmqvist, bibliotekschef i Salems kommun och medlem i biblioteksrådet. Hon twittrar som @marieholmqvist
Rubriken på mitt inpass vid chefskonferensen om sociala medier i oktober 2011 var ovanstående rubrik. Men min resa in i twittervärlden började våren 2008 då jag registrerade @marieholmqvist på Twitter. Utan att följa någon, utan att ha några följare slängde jag iväg mitt första tweet: “Kan det vara roligt det här?” Ut i twitterrymden bara! Spännande! Eeeeh… Vart? Vem? Någon? Eftersom jag inte förstod Twitter, föll det hela snart i glömska. Den sommaren fick jag mycket annat att tänka på. Jag började arbeta som chef på Salems bibliotek.

Fast jag funderade då och då på mitt twitterkonto – vad hade jag för lösenord…? Åååh! Jag kände med tiden att jag borde komma igång med Twitter, åtminstone sätta mig in i vad det var. Tog upp frågan på fikaraster ibland. Ingen twittrade, ingen nappade. Försökte återigen “Sign in” – ingen framgång.

Tidigt började jag argumentera för att åtminstone vår IT-bibliotekarie, Erika, skulle ha en iPhone. För en ökad kompetens på biblioteket, våra användare har ju… ja du vet. Men först två år senare, julen 2010, kvitterade både hon och jag ut var sin. Ännu omedvetna om vad den skulle komma att betyda för Twitter. Det tog tid för mig att börja använda min iPhone, bla kom tre veckor i Indien i vägen. Väl hemma i slutet av februari använde Erika iPhonen för fullt. Plötsligt fixade även jag app efter app. Vi triggade och inspirerade varandra.

Den 5 april 2011 lanserades Digidel. Annika Doppings uppmaning att följa dagen på Twitter via haschtag… och något obegripligt hthhft…förstod jag inte då.

Sedan hittade jag en Twitterapp – eller fick tips om? Med en ny målmedvetenhet var det nu inga problem att skapa ett nytt lösenord. Hittade @kristerhansson, kollade vilka han följde och vilka som följde honom. Jag började följa några tex @kommunchef. Hoppsan, där fick jag några följare också.

Påsklovet gav tid att twittra. Inspirerad av @jessicagedin beskrev jag vad som hände i stunden när tåget knirkade iväg norrut, om landskapet utanför… Yes!

Nu ville jag inspirera andra att Twittra. Erika lade snabbt ut mig på webben. Hoppsan! Min avsikt var att folk skulle bli nyfikna på Twitter och öppna egna konton. Nu kunde man plötsligt se hela min aktivitet: tweets, följare, vilka jag följde och alla deras tweets. Direkt från bibliotekets webb! Ojojoj…

När jag hade twittrat om att sonen behövde bostad i Trondheim blev det diskussioner på jobbet om nivån: arbetsrelaterat – personligt – privat? Ett blogginlägg från @bibliobuster stärkte snart min bild av att det också bör vara personligt. Att det är intressantare att följa en person, än bara en funktion.

Bibliotekdagarna i maj blev en upplevelse. I Visby följde jag föreläsningarna också via Twitter i min iPhone och jag förstod betydelsen av hashtagg. Testade själv att twittra lite därifrån. Det blev helt annan konferens! Första Allsång på Skansen blev också en fantastisk upplevelse. Folk kommenterade allt som hände i rutan, samtidigt och DIREKT i min telefon via #allsång! Så kul!

Genom Twitter ökade min omvärldsbevakning snabb och med råge! Länkar till blogginlägg, nyheter, konferenser via # och direkta tweets. Senaste nytt i handen hela tiden! På semestern var jag så road och upphetsad av twitter att jag inte kunde sova. Upptäckte att det gick att trycka på en grå vågig linje och få fram gömda tweets. Ville läsa allt! Fick samtidigt kritik från omgivningen som också ville ha min uppmärksamhet.

I september började ruset gå över. Jag läser inte längre allt. Skriver då och då. Marknadsför Salems bibliotek, berättar om min dag, ReTweetar, twittrar från en konferens… Är personlig ibland, ger kommentarer och försöker ställa frågor. Nya följare hittar mig. Har breddat mitt nätverk och inlemmat en ny “bekantskapkrets”. Roligt när man ibland råkar på varandra IRL: – Å, det är DU! Jag hittar ständigt nya att följa. Högt och lågt! Många arbetsrelaterade men många bara för nöjes skull. En salig blandning. Hahaha… ja en del är så himla roliga att följa!

När jag hinner? Sällan på jobbet. Vid frukosten. På pendeltåget. Toalettbesöken har blivit längre. Kanske fler… Ibland när jag går (jo, det har hänt att jag blivit påhoppad av en lyktstolpe!). En kort snabbscanning lite när som helst. Alltid i min iPhone.

Har jag inspirerat? Några i personalen och på chefskonferensen. Salembor? Vet inte… Ett par har skrivit till @marieholmqvist. Då blir jag glad. Att de hittat mig där, dvs att deras bibliotekschef finns på Twitter. För trots att jag inte behärskar allt, så finns jag där. Jag får en suverän omvärldsorientering och ett växande nätverk. Det hade inte hänt utan Twitter och min iPhone.

Marie Holmqvist

Mycket liten ordlista:
Tweet = inlägg på Twitter
ReTweet = RT = skicka någon annans tweet vidare till ens egna följare
Hashtagg = # = skapar en tråd, så alla inlägg som har tex #bibliotek samlas på samma sökbara ställe
#ffse = Follow Friday = på fredagar tipsa dina följare om andra intressanta personer att följa

Max Lebram alias Dinohyus har tagit bilden ”Heligt” Och vi har fått lova att använda bilden. Tack!

Kommentera

