Fans, fans och lite underhållning

Jag heter Camilla, arbetar som IT-pedagog på Södertörns högskolebibliotek och är med i den redaktionsgrupp som Cattis skrev om i förra inlägget. Jag vill här dela med mig av några glimtar från Södertörns högskolebiblioteks arbete med Facebook. Jag kommer reflektera över vad antalet fans (”gillare”) kan betyda samt ge exempel på hur vi konkret jobbat med innehåll och att få igång aktivitet på vår facebooksida.

Att få många fans, vad betyder det…egentligen?

Man kan jobba hårt för att få många fans och så klart vill de flesta ha det. Det ser inte bara ”bra ut”, det är något slags mått på hur många man når ut till, siffror som kan läsas av. Många fans är bra, kommunicerar vi så vill vi ju att så många som möjligt ska nås av ”budskapet”.

MEN, eller snarare ”OBS” som i observera. Facebook är ett avancerat verktyg vill jag påstå och det är inte alls säkert att våra inlägg når våra fans. Statusuppdateringar som många ”gillar” eller som fått många kommentarer kommer högre upp i fansens nyhetsfeed. Är man aktiv på en sida (ex kommenterar den) kommer sidan också oftare upp i sin nyhetsfeed. Det är en hel vetenskap, hur det här egentligen fungerar, som jag fortfarande inte är helt hundra på. Denna komplexitet tvingar oss till nyttig reflektion – vad säger egentligen antalet fans om hur vi uppfyller målet med kommunikationen på Facebook? Att börja med att definiera syftet är en viktig start. Vad vill vi få ut av vår närvaro i sociala medier?

Exempel på innehåll som engagerar

Vi på Södertörns högskolebibliotek vill ha många fans. Men vi vill lika mycket att fansen ska kommentera, vara aktiva, känna att de kan bidra och att de faktiskt får ut något av oss.  Vi ser vår närvaro i sociala medier som främst relationsbyggande, och det sker på olika sätt. Vi tycker det är kul att vara nere i biblioteket och göra till exempel minireportage. Det är skoj att möta våra besökare och det blir så mycket bättre då studenter själva får formulera värdet av biblioteket för just dem.  Eller, det blir på ett annat SÄTT som är minst lika viktigt som det vi kommunicerar på vår webbplats. Att skapa denna typ av innehåll sysslade vi med ganska aktivt under en period. Det gick bra och blev bra, men det tog sin lilla tid att få det snyggt.

Vi vill gärna se studenterna som medaktörer och det är ju för våra besökare som vi arbetar. Utöver vinsterna med dialog och relationsbyggandet så vill vi finnas där våra besökare finns och många finns ju på Facebook. Här kan vi nå ut med information om vår verksamhet och våra resurser så de kommer dem till nytta.

För att få igång aktivitet och kommentarer praktiserade vi den ganska vanliga taktiken ”ställa frågor” i statusen.  Men frågor som ”Vad tycker ni om…” gav inte alltid det enorma gensvar som vi önskade. Detta fick oss att fundera på själva formuleringarna…

  1. ”Vad tycker ni om E-böcker, vad är positivt och negativt?”
  2. ”Biblioteket köper in allt fler böcker i e-format, vad skulle ni säga om biblioteken helt slutade med tryckta böcker?”

Skillnaden är att fråga två mer lockar till reaktion, en aningen provokativ? Fråga ett lockar kanske inte lika starkt till att ”hugga” på kroken. Den kan tolkas av den som läser att ”här måste man fundera på ett bra svar…” medan fråga två mer talar till den snabba reaktionen, ”Men hallå! Det vore ju dumt…”

Att reflektera över det här var givande och gjorde att vi tänkte till lite extra på hur vi ställer frågor. Sen gäller det ju att se inläggen och resultatet för vad det är, dvs ett kul och lättsamt sätt att informera på som engagerar och skapar kontakt.

Något vi också ville testa var ”knep och knåp”, något kul som gärna fick kombinera bild + utmaning + information. Tävlingar på Facebook innefattas av en hel del regler så det släppte vi tills vidare. Men en lekfull utmaning skulle ju kunna vara rolig både för oss och för våra fans. Så föddes bildgåtan som kom att bli ett stående inslag varje fredag. Bildgåtan går ut på att vi ger oss ut i biblioteket för att fota något ur en ”svår vinkel”. Våra fans uppmanas att gissa var bilden är tagen och vad den föreställer.

Det här var riktigt skoj och rätta svar kom in ganska fort. En av lärdomarna blev att inte lägga ut bildgåtan och sen jobba med något helt annat en halvtimme. Det gällde att vara beredd på svar. Den extra knorren var möjligheten att koppla svaret till vår verksamhet. Med bildgåtan föreställande öronproppar i närbild kunde vi, i en kommentar till det rätta svaret, informera om att dessa fanns gratis att hämta i infodisken. Vredet på en av våra kompakthyllor gav oss chansen att informera om våra tryckta tidskrifter och SOU: er – samt var i biblioteket man hittar dessa.

Med bildgåtan kan vi visa bibblan med glimten i ögat samtidigt som vi kan vara informativa. En givande blandning!

Slutligen vill jag visa exempel på två sätt att nå ut som vi jobbat med: flyer och bokmärke. I nästa blogginlägg kommer jag delge en händelse som fick oss att fundera extra på hur vi kan agera och svara på inlägg på ett bra sätt, men också på vikten av att vara beredda och ha omvärldskoll.

Flyer för Södertörns högskolebiblioteks facebooksida

I samarbete med vår grafiska formgivare har vi tagit fram denna flyer som vi kommer dela ut i biblioteket, vid ett särskilt inplanerat tillfälle. Det blir en "punktinsats" för att få fler fans, men ger oss också en fin chans att möta våra besökare, visa sidan och även vår webbplats. På flyern står: "Bibblan på facebook! Gilla oss och ta del av: Nyheter & information, Bilder & reportage, Tävlingar, tips & inspiration...och mycket, mycket mer!"

Bokmärke för Södertörns högskolebibliotels facebooksida.

Detta bokmärke, även det framtaget i samarbete med vår grafiska formgivare, sattes i böcker, ex fjärrlån och reservationer. Bokmärkena fanns nära till hands för de som stod pass i infodisken.

Bokmärke för Södertörns högskolebiblioteks facebooksida.

Bokmärkets baksida med texten "Vi gillar dig! Så gilla gärna oss, och bli först med att ta del av nyheter, inspiration, tips och mycket mer. Ditt favoritbibliotek - nu även på Facebook!"

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s