Nätverkande, lärande och marknadsföring = några effekter av att vara aktiv i sociala medier

I det här inlägget reflekterar jag kring vilka effekter och nyttor sociala medier kan ha för ett bibliotek, dess medarbetare och användare.

Mats Myrstener skriver i sitt inlägg om Biblioteken och de sociala medierna på föreningen Bis blogg (bibliotek i samhälle) att han önskar en utvärdering kring huruvida biblioteken ”.. vinner man några nya besökare på det sättet?” dvs. genom att vara aktiv i sociala medier. Det är inte alldeles lätt att svara på den frågan, jag har dock svårt att förstå hur man som bibliotek ska kunna vara en del av samtiden om man inte är insatt och har förståelse för nätets olika aspekter. Om biblioteken ska bidra till ökad digital delaktighet så behöver biblioteksmedarbetarna själva vara digitalt kompetenta.

I samtal med olika aktiva personer i sociala medier kring varför bibliotek ska vara delaktiga i sociala medier framkommer särskilt tre områden där sociala medier kan ha och har en betydelse för biblioteksverksamheter. Nätverkande och samverkan är ett område. Många vittnar om att sociala medier ger möjligheter till samverkan utanför sina egna sfärer, för biblioteken kan det här innebära samverkan kring vissa områden i en global värld. Sociala medier har också en stor betydelse för det informella lärandet och omvärldsbevakning för biblioteksmedarbetare. Tips på artiklar, inlägg, konferenser och mycket annat finns i en stor mängd att ta del förutom möjligheten att lära av varandra genom att ställa frågor och tillsammans reflektera kring saker och ting. Att vara aktiv innebär också indirekt ökad förståelse för nätet och ökad digital kompetens. Det två ovanstående effekterna av sociala medierna vänder sig kanske främst till biblioteksmedarbetarnas egen utveckling och kompetenshöjning och som i sin tur påverkar bibliotekens utveckling. Det tredje området har mer aspekten av nytta för biblioteksverksamheterna eftersom sociala medier innebär många möjligheter till viral marknadsföring och synliggörande av bibliotek. Bibliotek kan medvetet ha en strategisk kommunikation i sociala medier för att synliggöra bibliotekens medier, program, kompetens och så vidare men viral marknadsföring ligger också inbäddad i kommunikationen. De tre områden går ofta ihop och går inte alltid att särskilja. För er som vill lära er mer om olika sociala medier finns den webbaserade kursen om sociala medier Delning.nu kvar till 30 juni.

Jag håller med om Mats Myrstener om flera saker i hans inlägg till exempel att bibliotek har så många värden och som inte har med sociala medier att göra. Jag uppskattar också hans tankar kring vad sociala medier betytt för utvecklingen i Mellanöstern. Det finns alltid en utmaning för bibliotek att forma och utveckla verksamheter som engagerar och lockar fler användare, sociala medier är en väg att gå i den strävan.

/Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare Regionbibliotek Stockholm

4 thoughts on “Nätverkande, lärande och marknadsföring = några effekter av att vara aktiv i sociala medier

  1. Ping: Nätverkande, lärande och marknadsföring = några effekter av att ... | bibliotek | Scoop.it

  2. Ping: Nätverkande, lärande och marknadsföring = några effekter av att ... | BiblFeed | Scoop.it

  3. bis

    Tack för ditt svar Cecilia. Och för att jag fick lära mig ett nytt ord i bibliotekssammanhang: ”Viral marknadsföring”. Det fanns inte på 1980-talet när jag gick bibliotekshögskolan. Då fick vi bara lära oss att hantera böcker och tidskrifter, vad jag kan minnas. Och stencilapparater!
    Visst är det bra att dagens bibliotekarier nätverkar och omvärldsbevakar. men hur är det egentligen: Kom inte SB i en utredning fram till att det finns en diskrepans mellan vad bibliotekarierna vill och vad besökarna vill? Vill minnas att väldigt många besökare bara vill ha ett tyst och lugnt rum där man kan sitta och läsa.
    Jag fick en annan respons på mitt inlägg på bisbloggen, från en kollega i Norrland. Han nästan grät över personalneddragningar, nedläggning av bokbussar, av arbetsplatsutlåning, av den utåtriktade sociala verksamheten på skolor, sjukhus, och daghem. Allt som är personalkrävande. Han är numera sjukskriven och återgår nog aldrig i tjänst. Han trodde inte att sociala medier var något svar på folkbibliotekens kris. Det som behövs är personal på golvet och en utåtriktad verksamhet (inte i första hand på nätet) som får låntagarna att stanna kvar som bibliotekslånare.
    Men de verkliga bovarna i det här elaka spelet är inte personalen på biblioteken, de gör så mycket de kan, utan att få resurser för det. Det är förstås politikerna som borde skämmas! Men också cheferna, som fegt böjer nacken och accepterar nedskärningar och mindre bokanslag utan att knota.
    Visst måste vi hänga med och ständigt vara ”moderna”, det är ju tidens krav. Men går det ut över verksamheten på golvet? Folkbiblioteken har alltid stått med ena benet i traditionen, och det andra i det moderna. Såga inte av det ena benet! Visst klarar man sig med bara ett ben, men det blir väldigt svajigt och gungigt, eller hur?
    Mats Myrstener, i all hast

    Svara
    1. Sociala medier på Biblioteken Inläggets författare

      Hej Mats

      Inte ska vi såga av något ben, jag håller med dig om att verksamheten är viktigast, tror inte att våra åsikter går isär där utan jag håller med dig i mångt och mycket.

      Jag ser sociala medier som ett verktyg först och främst och kommunikationskanaler och att ordet ersätter är centralt i sammanhang. En hel del av det vi gör och gjort är nu en del av det vi gör på nätet t.ex. fortbildning. Jag tror också att verksamheten på fältet förändras i och med nätet t.ex. studenters lärande som ju gärna uppsöker biblioteken och värderar det lågintensiva mycket men deras studieteknik, kollaborativa lärande och de lärresurser som de finner via nätet är ngt som även biblioteken bör ha kännedom om för att kunna stödja de på bästa sätt.

      Jag uppskattar Linnea Sjögrens tankar om sociala medier i senaste numret av framsidan http://www.framsidan.net/2011/12/profilen-linea-sjogren/ Jag tycker hon har en balanserad, nyanserad och klok bild av hur bibliotek kan ta sig an sociala medier. Det ena ersätter inte det andra😉

      Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg.

      Mvh
      Cecilia

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s