”What we have to learn to do, we learn by doing.” – Om seminariet Sociala medier i offentlig sektor

Vad är viktigaste;  teknik och webbverktyg eller innehållet och hur vi förhåller oss till det?  

16 februari genomförde Solna kommun en eftermiddag kring sociala medier och som var öppen för alla intresserade. Programmet för eftermiddagen var:

ca 13.00 Jenny Birkestad, CIO/CCO och chef för Förnyelseavdelningen Solna stad – Solna och förnyelsearbetet
ca 13.15 Joakim Jardenberg, VD Mindpark – Tre trender, där människa möter maskin – och sociala medier i offentlig förvaltning
ca 14.00 Peter Krantz, projektledare – Solna stads sociala intranät – en ny plattform för information, dialog och erfarenhetsutbyte
ca 14.55 Göran Söderlöf, arbetsrättsjurist på Sveriges Kommuner och Landsting och medförfattare till skriften ”Yttrandefrihet och Lojalitet” –Yttrandefrihet och lojalitet i sociala medier
ca 15.20 Anna Karlsson, grundskolelärare – Sociala medier i skolan
ca 16.00 Frågepanel med Joakim Jardenberg, Peter Krantz, Göran Söderlöf, Anna Karlsson och Jenny Birkestad.

Moderator för dagen var Mikko Viitala, pressansvarig Solna stad.

Hela eftermiddagen filmades och går att se i efterhand.

Några saker som togs upp under föreläsningarna var: Flera av föreläsarna talade på olika sätt om vikten av att skaffa sig kunskap om sociala medier och och menade att det finns inget alternativ, först när kunskapen finns kan man välja att inte vara aktiv. På ett ödmjukt sätt liknar Jocke Jardenberg sociala medier vid surströmming, han tänker att innan man har testat så kan det te sig obehagligt men om man kommer över det så kan man upptäcka något nytt. Han poängterade också att den kompetens som t.ex. tjänstemän i kommuner besitter inom olika områden är mycket viktiga och sociala medier är endast komplement men som kan ge högre tillgänglighet och fler sätt att kommunicera och lära på etc. Peter Krantz talade om att kommuner och offentliga verksamheter ofta är kunskapsintensiva organisationer. Kunskap sitter i huvudena hos tjänstemännen, det gäller att frikoppla information och kunskap och att bygga upp och dela kunskapsmassan. Att utnyttja webben är ett sätt att utnyttja kompetenserna i högre grad än vad vi gör idag.

Våra sätt att kommunicera, lära och ta del av nyheter förändras på grund av sociala medier. Jocke gav exempel på att på twitter kom nyheten om att Whitney Houston dött 27 minuter innan gammelmedier. Genom sociala medier blir alla kommunikatörer. Han pratade också om varför vi vill vara aktiva i kommunikationen på nätet handlar mycket om viljan att dela med sig, det är en del av vårt identitetsskapande och att hitta nyheter som vi kan prata med andra om är något som vi alltid lockats av. Facebook har lyckats bygga en tjänst som bygger på kommunikation och som vi tilltalas vilket myspace och lunarstorm inte hade samma framgång med säger Jocke. I och med att google och facebook m.fl. växer sig starkare så behöver vi hålla oss informerade så att vi kan ha makten över det och inte tvärtom.

Att lärandet förändras i och med sociala medier var också något som flera föreläsare pratade om. Jenny Birkestad frågade sig: Vad händer med oss när vi inte behöver gissa när Gustav Vasa var kung? Anna Karlsson, lärare och som använder sociala medier i sin undervisning visade på förtjänsterna och varför det är viktigt att som lärare ha koll. Det handlar om att följa med utvecklingen, vara innovativ och se möjligheterna.

 Flera föreläsare kom med ett par råd:

 Göran Söderlöf gav följande råd till arbetsgivaren:

  • Tänk igenom problematiken med kommunikation på nätet
  • Ta fram policy och ordningsregler
  • Informera och utbilda

Jocke Jardenberg hade fyra råd: Lyssna, dela med dig, ha högt i tak och tveka inte (eller klydda på skånska)

Peter Krantz pratar om vikten av att våga dela med sig av idéer och tankar och att som verksamhet kunna bemöta medborgare i de forum där de själva befinner sig.  Att få input till en organisation/kommun och skapa medborgardialog på riktigt är viktigt och en utmaning inför framtiden men här kan webben vara en framgångsrik väg att gå. Det gäller att som verksamhet hitta sina sätt att arbeta med detta och att hjälpa medarbetare att gilla att jobba med digitala medier och inte se det som ytterligare en arbetsuppgift.

Tack till Solna kommun som arrangerade detta.

/Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare Regionbibliotek Stockholm

P.S Jag har lånat titeln av Jocke Jardenberg ”What we have to learn to do, we learn by doing.”

2 thoughts on “”What we have to learn to do, we learn by doing.” – Om seminariet Sociala medier i offentlig sektor

  1. Gunvor Maazon

    Tack – vilken bra sammanfattning – började kika på webbsändingen men nu känns det som om jag inte behöver se färdigt den.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s