De digitala sfärena och några tankar om ett modernt bibliotek/skolbibliotek

Det moderna skolbiblioteket, hur fungerar det?

Igår pratade jag på en miniföreläsning på Framtidens lärande tillsammans med rektor Edward Jensinger och Krister Widell om ”Det moderna skolbibliotek; hur fungerar det? Min utgångspunkt i det jag sa var att en skola har ett fungerande skolbibliotek som har potential att utvecklas i ett femårsårsperspektiv. Ett skolbibliotek som har fokus på elevers lärande  och där kursplaner och styrdokument styr verksamheten. Det finns många bra skolbibliotek i Sverige och intressanta och spännande saker görs. Se till exempel Bibmeets wikispace

Jag hade med mig ett par tankar som jag ville förmedla:

Den digitala sfären påverkar lärandet, kommunikationen och nätverkandet.

I de digitala sfärerna blir lärandet gränslöst och ämnesöverskridande. Det finns många möjligheter till samarbeten och nätverkande. Via sociala medier är det lätt att kommunicera med t.ex. politiker och experter som finns i olika kanaler, exempelvis twitter. Hur tar sig ett bibliotek/skolbibliotek an den digitala sfären och anammar alla möjligheter och skaffar sig beredskap inför utmaningarna som upphovsrätt? Att biblioteksmedarbetare själva är digitalt delaktiga är en bra förutsättning. Genom att ha kunskap om de analoga och digitala världarna (som inte är åtskilda) kan man välja de verktyg, fokus och arbetssätt som passar bäst i varje situation.

Internet innehåller en enorm mängd information och källor

Att som bibliotekarie ha kännedom om digitala resurser och kunna söka, samla och organisera informationen på nätet likaväl som våra fysiska resurser är något som jag tror att bibliotek bör ta sig an mera i framtiden. Lika väl som att vi gör medieplanering för böcker kan vi göra digitala medieplaneringar. Att omvärldsbevaka och ha system för digitala resurser blir allt viktigare. Samtal kan också vara en källa och hur kan bibliotek arbeta med att ta tillvara på t.ex. twitter som en resurs? Bibliotekaries kompetens att organisera, strukturera och skapa filter kan här komma till stor användning. På Omvärldsbloggen finns många läsvärda inlägg om lärande och it i skolan.

Fortsatta behov av informationssökningsstrategier, värderingar, källkritik och upphovsrätt

Många elever har mycket datorvana men är inte så informationskompetenta. Bibliotekarier har en fortsatt viktig roll att förmedla och lära elever detta. Det kan ske på många olika sätt och i olika former. Att som bibliotekarie vara tillgänglig i olika kanaler så att elever kan kommunicera gränslöst t.ex. via chatt och skype tror jag är en väg att gå. Ett annat sätt är att spela in instruktionsfilmer kring specifika områden och publicera i lämplig kanal t.ex. youtube. Det här kan jämföras med ”flipped classrom” Smartboards är en annan möjlighet för att handleda eleverna i informationskompetens. Utveckla mobila appar liksom att använda Bibblan svarar  är andra metoder. På Kolla källan finns bra sidor för källkritiska övningar i sociala medier.

Ta tillvara elevernas egna presentationer och införliva dem i bibliotekets bestånd

Elever och lärare producerar en stor mängd presentationer och redovisningar i olika digitala verktyg, t.ex. blogginlägg, webbsidor och filmklipp etc. Hur kan skolbiblioteket ta tillvara på det som produceras och införliva det i beståndet? På Pauli gymnasiebibliotek i Malmö har man påbörjat ett arbete med att undersöka detta. Jan Nolin, professor vid Borås högskola talar också om dessa utmaningar  i artikeln Våra liv i en bubbla. Webbsidan Öppna bibliotek ger möjligheter för bibliotek att lägga in eget material under creative commons licens.

Min modell över ett bibliotek där det fysiska går ihop med det digitala.

Språkutveckling och läsinspiration

Ett skolbibliotek/bibliotek är en resurs i elevernas språk och läsutveckling. Det finns många möjligheter att inspirera till läsning i en vidgad textvärld. Att erbjuda texter och berättelser i olika format och former är självklart. Det viktigaste är berättelsen. Olika sätt att ge läslust är att tipsa om berättelser genom att spela upp en pjäs och filma den, spela in boktips på youtube, blogga och använda sig av spelvärlden för att möta eleverna i de världar som det befinner sig i osv. Bara fantasin sätter stopp för allt vad man kan utveckla och använda sig när det gäller att få elever att erövra ett språk och få läsupplevelser. I ett modernt skolbibliotek behövs också böcker i olika genrer och på många olika nivåer. Det ena utesluter inte det andra.

Kompensatoriska hjälpmedel

Ett bibliotek och ett skolbibliotek finns ju till för de som allra mest behöver stöd på olika sätt. I dag finns det mycket teknik och texter i olika format. Tillsammans med till exempel specialpedagog, skoldatatek och folkbibliotek finns många sätt att ombesörja att alla elever får den hjälp som de behöver. Ett bibliotek och ett skolbibliotek erbjuder också en mängd möjligheter att ta tillvara och erbjuda elever bildning, kunskap och kreativitet inom de områden som de själva vill utforska.

Några ord till sist

Att känna krav på att utvecklas och hänga med i tiden kan lätt bli en press i en splittrad vardag. Jag tänker att detta kan vara en del av det vardagliga lärandet och att börja i det lilla. På Öppna dörren finns många spännande tips på digitala verktyg som finns tillgängliga. Steg för steg…

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare på Regionbibliotek Stockholm

8 thoughts on “De digitala sfärena och några tankar om ett modernt bibliotek/skolbibliotek

  1. hannakjohansson

    Tack Cecilia för flera kloka tankar och länkar till vidare läsning. Du lyckas förtydliga skolbibliotekens och bibliotekens gemensamma mål och uppdrag – att bidra till lärande, utveckling, digital kompetens och mycket mer!

    Svara
  2. Ping: De digitala sfärena och några tankar om ett modernt bibliotek/skolbibliotek | It's IT Skoltips | Scoop.it

  3. Ping: De digitala sfärena och några tankar om ett modernt bibliotek ... | Skolbiblioteket och lärande | Scoop.it

  4. Ping: De digitala sfärena och några tankar om ett modernt bibliotek ... | Digitala verktyg för lärandet. | Scoop.it

  5. Ping: De digitala sfärena och några tankar om ett modernt bibliotek ... | Skolbibliotek | Scoop.it

  6. Ping: De digitala sfärena och några tankar om ett modernt bibliotek ... | Utbildning på nätet | Scoop.it

  7. Ping: Skolbibliotek på framtidens lärande | Cecilias tankar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s