Bloggen är diamanten bland sociala medier

Brit Stakston, mediestrateg på JMW var vår huvdföreläsare på konferensen om Sociala medier på biblioteken – fortsättning följer. Hon hade bett om att få in tankar och frågor som var relevanta för deltagarna att diskutera på konferensen och utifrån de som inkommit höll Brit en föreläsning som spände från varför bibliotek ska vara aktiva i sociala medier och en del i det digitala samhället till mer praktiska och konkreta exempel på hur man kan använda och utnyttja sociala medier.

På frågan om varför bibliotek ska vara aktiva i sociala medier säger Brit att det handlar om att som bibliotek ha extern relevans i vårt digitala kunskapssamhälle. Biblioteken har en viktig roll att fylla och vi har guldlägen på flera sätt t.ex. att vi redan är en mötesplats. Andra skäl till att använda sociala medier är att finnas på fler arenor, öka servicegraden och använda sig av alla möjligheter med de olika kommunikationskanaler som finns. För biblioteksmedarbetare gäller det att ta sig an de digitala arenorna. Stakston gör några reflexioner kring varför bibliotek ibland är svaga på att ta sig an möjligheterna och pekar på att vi arbetar i en traditionstyngd verksamhet. Ibland gör vi det också krångligare än vad det egentligen behöver vara. Det handlar naturligtvis om ledarskap också, läs Stakstons inlägg om betydelsen av ledarskap. Brits råd är att våga prova, det är ända sättet att lära sig. Att tillämpa inflight corrections, dvs att korrigera och lära under resans gång är ett annat råd från henne.

Att ha en strategi att luta sig emot i arbetet är bra och kan vara något som växer fram efterhand. Den ska innehålla tankar kring mål, målgrupper, kanalval, planering, innehållstrategier, svarshantering, mätningar såsom fans, followers, delningar, kommentarer och så vidare. Det finns undersökningar som visar att det är endast en liten del som är aktiva och bidrar i sociala medier, det flesta lyssnar men det är värt mycket i sig. Att skapa engagemang är dock ett ledord för att bli framgångsrik. Med hjälp av sociala medier kan man skapa ett större engagemang för bibliotek och våra verksamheter. Brit presenterade en s k engagemangstrappa som handlar om att vi kan klättra i engagemang från 1 och uppåt.

6. LEDER

5. KOMPETENS

4. BIDRAR

3. GILLAR

2. FÖLJER

1. OBSERVERAR

Utnyttja också möjligheterna att skapa förväntningar och förlänga t.ex. ett författarbesök genom att blogga, twittra, lägga upp bilder på instagram, länka till information om författaren och så vidare. Brit gav även många konkreta förslag och tankar kring hur man kan jobba med olika sociala medier och utveckla sin närvaro i dem. I facebook finns t.ex. funktionerna sticky post och storytelling. Att kuratera flöden t.ex. twittertweets från biblioteket t.ex. genom paper.li var ett annat förslag från Brit. Linkedin och slideshare är andra kanaler som bibliotek bör finnas på. Utnyttja det som redan finns säger Brit och utveckla arbetet därifrån.

Rubriken är Brits egna ord om  bloggens betydelse. Hör henne tala om detta i youtubeklippet från föreläsningen.

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare på Regionbibliotek Stockholm

One thought on “Bloggen är diamanten bland sociala medier

  1. Ping: Allt handlar om kommunikation! « Sociala medier på biblioteken

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s