Anteckningar från förmiddagens workshop

Här är de olika gruppernas anteckningar från förmiddagens workshop. Alla grupper fick tre stycken frågeställningar att ha som stöd i samtalen. Vissa saker tar flera grupper upp kring varje område men mycket är olika från grupp till grupp.

1. Bibliotekens roll/roller i det digitala samhället. Vilka funktioner fyller biblioteken i det digitala samhället?

  • Vårt grunduppdrag består men tar sig nya uttryck
  • Tillgängliggöra, förmedla och utjämna klyftor
  • Minska teknikrädsla
  • Guidning och undervisning
  • Erbjuda pedagogisk hjälp för att komma vidare
  • Hjälp till självhjälp
  • Vägleda i källkritik och sökfunktionalitet
  • Ge tillgång till de digitala verktygen
  • Personalens kompetensutveckling är centralt för att uppfylla roller och funktioner
  • Visa vägen till digitala resurser och hur man använder dem
  • Skapa community kring institutioner
  • Biblioteken har samma roller som vi alltid haft men i andra former t.ex. kunskapsspridning
  • Inkluderande, medverka till ökad delaktighet
  • Vägledande i de digitala arenorna
  • Biblioteken är experter på SÖK och att som medborgare kunna kritiskt söka, sålla och så vidare är en del av dagens folkbildning
  • Digitalisera material
  • Biblioteken har en viktig roll för ökad digital delaktighet
  • Det digitala samhället är en del av samhället likaså är det för biblioteken

2. Skapa delaktighet och intresse. Hur når vi våra målgrupper i sociala medier. Hur väcker vi deras intresse och skapar delaktighet?

  • Använd rätt tilltal och tonläge
  • Våga testa olika saker
  • Samarbeta med andra intressegrupper
  • Våga testa olika saker
  • Samarbeta med andra intressegrupper
  • Posta på andra håll lokalt/intresseområde och ”så frön” på det sättet
  • Anordna tävlingar
  • Hitta rätt tillfälle att ”fånga” någon som visar intresse
  • Bjud in utomstående att skriva i en blogg
  • Annonsera, sprid flyers om att biblioteket även finns i sociala medier och bygg delaktighet genom personliga möten
  • Ställ frågor och anknyt till såväl omvärld som lokalsamhällen
  • Samarbeta t.ex. om kommunen har en facebooksida
  • Definiera målgrupperna
  • Ta plats
  • Ge snabb respons och feedback på frågor och kommentarer
  • Utnyttja användarnas kompetens som vi saknar
  • Väck nyfikenhet
  • Ha variation
  • Humor
  • Ge inte upp
  • Fråga ”vad vill ni som läser detta ha av oss på biblioteket på facebook” osv.
  • Våga mer
  • Nätverka med andra aktörer på facebook
  • Flödet från twitter och facebook kan även även på webbplatsen
  • Koppla ihop det fysiska med det digitala
  • Mer interaktion och uppföljning

3. Trender och framtidsspaningar. Var tror ni att biblioteken är på väg i sociala medier? Vilka trender ser ni?

  • Nyfikenhet inför förändringar!
  • I framtiden är det inte bara några som arbetar med sociala medier utan en naturlig del för alla medarbetare.
  • Mer relevans
  • Kvalitet framför kvantitet
  • Fler bibliotek använder sig av sociala medier
  • Referensarbetet/disken finns även via smartphone
  • Andelen digitala bibliotek ökar som t.ex. TPB
  • Vi delar med oss och ”härmar” varandra mera
  • Tröskeln är lägre för kontakt både mellan bibliotek, biblioteksmedarbetare och användarna
  • Det blir naturligare med sociala medier på bibliotek
  • Vidareutveckling och kompetensutveckling är centralt
  • Det blir mer målgruppsinriktat
  • Sömlös integration ökar
  • Nya appar och insticksprogram
  • Framtiden handlar mer om hur vi ska använda sociala medier inte OM
  • Webbplatserna blir mer integrerade med sociala medierna
  • Mer interaktion t.ex. bokcirklar online
  • 24/7 bibliotek

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s