#Reflektion: Sociala medier- vadå ”en ledarskapsfråga?”

Nu har det gått några veckor sedan konferensen ”Sociala medier på biblioteken – Fortsättning följer…” och så här mitt i det vardagliga (snabba) arbetstempot vill jag stanna upp och reflektera kring något som fastnade lite extra hos mig.

Det här med att sociala medier är en ledarskapsfråga, något som uttrycktes flera gånger av både föreläsare och deltagare. Det låter lite… modigt, nydanande… och alldeles alldeles… underbart! Ljuvlig musik för oss som arbetar med sociala medier och kommunikation. Att ”de som bestämmer” på detta vis uppmanas att värdera det man själv älskar och arbetar med. Hurra!

Brit Stakston, som gav en spännande och inspirerande föreläsning, menar att svaret på frågan Varför ska vi använda sociala medier? finns att finna i verksamhetens själva kärna. Gå tillbaka dit och se vad ert biblioteks uppdrag är. Troligen står det skrivit i något måldokument eller liknande. Bara koppla!

Vi som bibliotek ska vara för alla… vara tillgängligtmöta besökaren där hon finns. Och så vidare. Att då använda alla de olika kommunikationskanaler som finns för just detta känns inte speciellt konstigt. Många människor (vågar inte skriva alla för det är inte helt sant) finns på sociala medier som exempelvis Facebook.

Mobbade sociala medier …

Men är det så lätt att bara börja? Svar: kanske inte alltid. Om vi nu förutsätter att ledningen sagt okej till att börja arbeta med exempelvis en Facebook-sida så ska den givetvis också utvärderas. En fråga man ofta hör i olika sammanhang är: ”Har ni mätt effekten av er närvaro på Facebook?”. När jag hör den frågan stannar jag alltid upp för att höra fortsättningen. Först: givetvis ska man alltid utvärdera det som görs inom verksamhet, stora som små satsningar, löpande. Men på något vis känns det som att sociala medier är under extra lupp, utsatt för kritiska ögon extra mycket om man jämför med annat som vi gör. Nästan så det känns lite taskigt ibland. Det är som att den frågan liksom ofta droppas av de där skeptikerna. Som vill komma åt och som tycker sociala medier är strunt.

”Mobbade sociala medier”, okej, men varför då, då? Själv tror jag att det beror på olika saker:

  • …det är något nytt
  • …något ungdomar håller på med
  • …något många också pysslar med på fritiden
  • …det är lustfyllt, lite som underhållning
  • …man kan använda bilder, video=roligt!
  • …något de flesta kan hantera.

(Vänta! Det där är ju utmärkta argument FÖR att biblioteken ska finnas i sociala medier. Nåväl)

Men okej, det är inte status. När allt det här tar sig in i traditionstunga verksamheter som myndigheter händer något. Det skaver lite?

Kort historielektion: Facebook, först skapat som ett socialt nätverk för vänner och familj, sedan tog även företagen till sig detta verktyg och såg dess fördelar. Och myndigheter följer efter.

Varför ska vi använda sociala medier?

Ja, och vad ”ger det oss då?” Återigen, därför att användarna finns där. Precis som Brit Stakston sa så är vi människor ofta benägna att dela med oss av sådant vi tycker om. Att biblioteket finns på digitala arenor underlättar för människor att ”dela oss”.

Jaha, men varför är det bra? Hur mäter vi det!? Tjaa… kanske kommer någon ta steget och besöka ett bibliotek för första gången? Kanske ändras någons bild av vad ett bibliotek är?

Vi som dagligen arbetar med kommunikation och sociala medier vet att de flesta, med någon typ av teknisk vana, kan hantera ett verktyg som Facebook. Däremot kräver detta arbete lika mycket strategi, noggrannhet och bemötandeperspektiv som arbetet vi gör i den fysiska byggnaden i mötet med våra besökare. Och det kräver att vi är väl förankrade i bibliotekets mål i stort. Att ”hänga ihop” med sin verksamhet.

Ordning och reda- och stöd från ledning

Södertörns högskolebibliotek startade vi en redaktion för ungefär ett år sedan och har sedan dess arbetat uppstyrt med våra olika kommunikationskanaler. Att ledningsgrupp med chefer uppmuntrade och såg värdet i redaktionens bildande var avgörande. Det ger oss stöd i vårt arbete men det säger också något om att vi som bibliotek ska finnas även på de digitala arenorna och i sociala medier och arbeta lika välgenomtänkt och professionellt som vi gör i informationsdisken eller på andra ställen. Den här förankringen bland chefer är viktig. När jag i olika sammanhang som på konferenser och nätverksträffar får höra att andra bibliotek står i startgroparna för att bilda liknande arbetsgrupper som vår redaktion blir jag glad!

Jag vill gärna dela med mig av våra erfarenheter från Södertörns högskolebibliotek och ta del av er andras! I vårt fall har redaktionen och vår webbtjänstegrupp möten regelbundet, tillsammans. Det är väldigt givande och bredden av perspektiv som möts ger oerhört mycket.

Det behövs struktur på arbetet, det konstaterades under konferensen ”Sociala medier på biblioteken – Fortsättning följer… ”. Det behövs resurser, tid avsatt för att arbeta med detta. Jag tänker tillbaka på Brit Stakstons föreläsning. Sociala medier är inte teknik eller något flummigt skoj. Det handlar om att vi följer vårt uppdrag. Vi vill att fler ska upptäcka oss och våra resurser. Vi vill låta vår kompetens och kunskap komma våra besökare till nytta. De digitala mötesplatserna konkurrerar inte med de fysiska rum vi har för våra besökare. De är varandras komplement! Att förstå det och praktiskt förankra det i verksamheten på alla plan, ja det är en ledarskapsfråga. Men likväl en fråga för hela verksamheten. För alla vi som arbetar inom det fina och fantastiska som stavas: BIBLIOTEK!

Camilla Alexandersson

Camilla Alexandersson
IKT-Pedagog på Södertörns högskolebibliotek

One thought on “#Reflektion: Sociala medier- vadå ”en ledarskapsfråga?”

  1. Ping: Ingen hets! Hellre målmedvetenhet och lite ”tro på det vi gör”… | Sociala medier på biblioteken

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s