Att använda statistik för att utveckla bibliotekets facebooknärvaro

Vi startar återigen en liten bloggserie om bibliotekens arbete med sociala medier. Det här är första posten i serien.

Många bibliotek, vågar jag säga de flesta, finns numera på facebook. Arbetet har pågått en tid och funderingarna infinner sig. Gör vi rätt? Varför är det så få som gillar våra inlägg? Hur gör vi för att nå ännu fler? Det är frågor som jag också ställer mig och som jag vill ägna den här texten åt.

Själv arbetar jag med två facebooksidor, en för Regionbibliotek Stockholm och en för Bibblan svarar. Det är intressant att jämföra dem båda. De har olika målgrupper och innehåll. Sättet att arbeta ”bakom kulisserna” skiljer sig åt. Bibblan svarar har över 1000 ”gillare”, Regionbiblioteket har drygt 600. Det kan tyckas som om Bibblan svarars sida är mer framgångsrik i ljuset av det. Men om man analyserar människors beteenden i form av klick, delningar och kommentarer nyanseras bilden.

Jag fick nyligen en nyttig genomgång av facebook insights av Ida Ragnarsson vid digitala byrån Good Old, tillsammans med de andra som arbetar med Bibblan svarars fb-sida. Det gav mig mer kunskap om hur jag som sidadministratör kan använda mig av insights för att nå ännu fler av dem som redan gillar oss, men också potentiella nya ”gillare”.

Genom att studera insights går det att bland annat ta reda på följande

  • Vilken typ av media som är mest populärt bland ”gillarna”, t ex filmer, bilder, länkar etc.
  • Vilken typ av innehåll i postningarna som uppskattas.
  • Hur många som nåtts av ett visst inlägg, och som skapat synlighet för det i sitt flöde genom att på något sätt interagera med det.

Ja, det går att se en hel massa saker på ganska detaljerad nivå. Bilden nedan visar de mest ”virala” inläggen på Regionbibliotek Stockholms fb-sida den senaste månaden. (Klicka för större bild.)

viralt

Procenten för ”Viralt” talar om hur många av dem som har sett inlägget, som har skapat en händelse utifrån det. Med händelse menas bland annat att någon kommenterat, gillat eller delat inlägget. Inlägg som talat till många av läsarna får förstås en högre procent än de inlägg som inte har väckt något intresse.

Vi kan t ex se att alla inlägg i topp är postade tillsammans med en bild eller en film.

Det är engagemang vi vill skapa och underhålla. Människor som talar med oss och om vår verksamhet. Människor som klättrar i engagemangspyramiden.

Det jag kan se är att Regionbiblioteket har färre ”gillare” än exempelvis Bibblan svarar. Men vi verkar i hög grad ha hittat ”rätt” målgrupp. Det kan utläsas i att den engagerade delen av Regionbibliotekets ”gillare” är relativt stor.

Regionbibliotek Stockholms webb/kommunikationsstrategi har mot bakgrund av detta nyligen uppdaterats med dessa tips till oss själva:

  • Posta våra inlägg tillsammans med en bra bild
  • Posta tips med direkt nytta för gillaren
  • Posta personliga och roliga bilder med människor
  • Posta bilder av bra kvalitet på fina biblioteksmiljöer

Från detta går vi nu vidare för att undersöka hur vi kan kommunicera ännu bättre via facebook.

Läs mer om facebook insights hos Internetworld.

Tips från Facebook-skolan.

/ Anna-Stina Takala, Regionbibliotek Stockholm

One thought on “Att använda statistik för att utveckla bibliotekets facebooknärvaro

  1. Ping: Att använda statistik för att utveckla bibliotekets facebooknärvaro | Åsikter och debatt! | Scoop.it

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s