Ungas framtidsspaningar

Vad kommer efter Facebook och Instagram? Denna fråga ställde jag till mina elever, då vi ofta samtalar om sociala medier. Jag inser nu att vår mest älskade sida på nätet, Facebook, är på väg bort. Många elever använder endast Facebook för skolans sociala nätverk, de har en sida för klassen och sen lägger man till skolans officiella sida, där skolan statusuppdaterar roliga lokala events. De statusuppdaterar aldrig sina egna sidor och många elever har faktiskt inte ens Facebook. Däremot är de mycket på Instagram och det är där det händer, omvärlsbevakningen bland tonåringarna.

Eleverna jag talar om går på Blackebergs gymnasium. En målgrupp som är på väg ut i livet. Jag ser en social utveckling, där eleverna har en längtan efter personliga relationer, personlig kontakt, en tystnad från allt elektroniskt brus. Men samtidigt som de har denna längtan, säger många elever att de kollar sin mobil var tionde minut, de kan inte leva utan sin mobil. De åker och hämtar mobilen, om de skulle glömma den någonstans, än kommer i tid till sina lektioner. Som ni förstår är detta inte riktigt en sund relation och det kommer samhället behöva ta tag i, när det lider…

Vilka funktioner har då våra framtida sociala medier, enligt eleverna själva? Så här säger mina elever:

Först var det text, nu är det bilder, framtida sociala medier kommer att vara video eller röst.

Båda typerna börjar titta fram och hoppas bli upptäckta av massan. Video appar som nysläppta Vine och Instatube, där det ska vara lättare att skapa och spara sina videoklipp. Kanske Youtube utvecklar en kanal för videobloggande i framtiden. När eleverna talar om röstappar, är det framförallt röstSms, men det finns även reklam på Facebook om en gratis app som heter VoiceInPhoto.

Vine app för Iphone

Vine är en app som spelar in 7 sekunder film, som sedan visas i en loop om och om igen. Denna appen har jag provat och är superlätt att använda. Jag använder den mest till boktips, där jag spelar in, exempelvis framsida, baksida och sen tar ut två-tre sidor, där läsaren om man stoppar loppen kan läsa ett utdrag ur boken. Bilderna kan man spela in till en musiklåt som speglar stämningen i boken.

VoiceInPhoto är inte att rekommendera som den är just nu. Jag laddade ner gratisversionen, men den buggade. Idén är att man ska kunna ta ett foto och sen tala in ett meddelande till bilden. En hälsning till någon som fyller år, någon man älskar eller bara säga hej hej. Om denna typ av app kommer i en version som är enkel att använda kan jag mycket väl tänka mig att den kan bli populär.

Detta är några av mina elevers tankar och framtidsspaningar om sociala medier.

/Sofie Nilsson, Blackebergs gymnaisum
Twitter: @SofieYeunS

6 thoughts on “Ungas framtidsspaningar

  1. Karin Grönvall

    Intressant att eleverna -och säkert våra studenter på Södertörn med – använder Facebook för ”officiella kanaler”. Och vi som ville vara där de är! Frågan är om vi som bibliotek ska jaga vidare till deras ställen eller låta Facebook få en annan roll o delvis annan målgrupp.

    Svara
  2. Ping: Trendspaning bland bibliotekarier | Sociala medier på biblioteken

  3. Lena

    Skrämmande med en lärare på gymnasienivå, som dessutom bloggar på biblioteksrådets sida, som inte kan sätta ut ”de” och ”dem” på rätt sätt.

    Svara
    1. Sociala medier på biblioteken Inläggets författare

      Tack för ditt påpekande, Lena! Det korrekturfelet är ändrat nu. Jag hittade det på ett ställe, kunde inte se att det förekom mer än en gång.

      Vi som skriver på bloggen är bibliotekarier. Återkom gärna om du har fler synpunkter, t ex om innehållet.
      / Anna-Stina Takala

      Svara
  4. Ping: Mina exempel på infodiskar | UB:s virtuella infodisk

Kommentera

