Ingen hets! Hellre målmedvetenhet och lite ”tro på det vi gör”…

Frågan ”Vad är på väg in och ut inom sociala medier” är bred och kan tolkas på många olika sätt. Dessutom- för att den ska bli intressant måste vi fråga oss:

  • Enligt vem/vilka? Ur vilket perspektiv?
  • Varför undrar vi? Vad ska vi ha svaren till?

”Undertemat” och frågan som vi i arbetsgruppen formulerade, ”En spaning på vad jag ser lokalt bland mina användare/besökare på mitt bibliotek gällande vad som är på väg bort och vad som är på väg in”, är kanske en aning enklare att besvara, men fortfarande komplex och kräver att sättas i ett sammanhang. I detta blogginlägg levereras inga färdiga svar, men desto fler tankar och frågor för vidare diskussion.

Då jag började fundera på vad jag skulle skriva så märkte jag att inspirationen inte kom så där som den brukar göra. Tidigare hade jag skrivit inlägg om att vara inkluderande i sociala medier gällande högtider, ”Påskäggspostningen”- en liten historia om inkludering”, hur man kan tänka kring att få så många fans som möjligt till sin Facebooksida, ”Fans, fans och lite underhållning” och en reflektion efter senaste konferensen (2012) arbetsgruppen anordnade, ”Sociala medier- vadå ”en ledarskapsfråga?”. Jag minns konferensen och tänker på Brit Stakstons ord om att sociala medier inte är teknik, inte en generationsfråga utan ett nytt förhållningssätt till vår omgivning.

”Är Facebook på väg UT? Vad är i så fall på väg IN?” – min ”blixt-gallup” slog inte direkt kommentarsrekord, men ändå.

Så, skulle jag nu försöka lista det senaste inom sociala medier, någon slags topplista på verktyg, appar eller så? Nej det ville jag inte och det har ju många redan gjort innan mig, bara slå upp någon trendig IT-blogg eller tidskrift och läsa. Hmm, nej tanken var ju att göra ett nedslag i den egna verksamheten, just det. För att hitta inspirationen tog jag med mig frågan till bibliotekets Redaktion och till mina egna Facebookvänner. ”Är Facebook på väg UT? Vad är i så fall på väg IN?” – min ”blixt-gallup” slog inte direkt kommentarsrekord, men ändå. Någon svarade att frågan var svår, men att Google plus var bra men att det var synd att det var få som hängde där. Instagram är nog stället för kidsen. En annan svarade att den uppskattade att man just på Facebook kan gilla kommentarer utan att ge sig in i diskussioner och skriva själv. Men kanske är det nya att helt hålla sig borta från sociala medier? Att det är mer coolt att inte ha Facebook eller att nästan aldrig kolla. Det börjar bli för mycket reklam och det kan även uppstå en slags motreaktion mot att ständigt vara uppkopplad.

Ja som ni ser så ger en sådan öppen fråga (såklart) många olika svar och människor svarar utifrån sitt eget användande och hur man rent filosofisk, politiskt eller praktiskt ser på frågan. Eller så tycker man frågan är ointressant och svarar inte alls. Givetvis är svaren spännande men eftersom vi arbetar med sociala medier inom en specifik verksamhet – inom det fina och fantastiska som stavas BIBLIOTEK! –så måste vi ta frågan dit!

”Vad är på väg in och ut?”- enligt vem?

Okej, låt oss bena lite i frågan. Enligt vem? På väg in och ut enligt sociala medier- experter? I universitetsvärlden? Bland vanligt folk? Hur jag som privatperson/student osv använder sociala medier behöver ju inte betyda att jag önskar följa exempelvis ”mitt bibliotek” i samma kanal. Det kanske är helt utmärkt att ha sitt bibliotek på Facebook, men själv kan man föredra att finnas på andra sociala medier. Det är ju heller inte säkert att jag ens vill följa eller engagera mig i annat än sociala relationer med vänner.

Som resonerats i tidigare inlägg så sägs ibland att yngre lämnar Facebook men äldre hittar dit. Ja så kan det vara. Och det kommer alltid finnas toppanvändare som alltid kommer ligga i framkant, finnas på de nyaste ställena. Är det dem som ska ”sätta agendan”? Vad ska vi lyssna på då vi planerar våra strategier för sociala medier?

Vad är det vi vill och varför?

Okej, jag ska koppla frågan ett snäpp närmare där den faktiskt är relevant i sammanhanget, till myndigheten, biblioteket och slutligen till den verksamhet som jag arbetar i: ett bibliotek på en medelstor högskola. Hos oss finns olika typer av studenter; någon är på högskolan endast för en 7,5hp kurs, en annan för en termin och någon annan lite längre. Gemensamt för dessa kan sägas att de är på väg: vidare ut i livet, på något sätt. Vi fångar några av dem, för en stund, som fans på vår Facebooksida. Sen har vi många andra typer av fans som inte är faktiska studenter som läser just här just nu.

Vi har haft ett stabilt antal fans nu under en lägre tid. Inga rasslande siffror varken uppåt eller nedåt. Ibland kommenteras och gillas det, ibland bara ser vi att många läst inläggen. Vi har medvetet valt Facebook som social mediekanal och arbetar strukturerat efter schema och rutiner, parallellt med övriga informations- och kommunikationskanaler. Vad vill vi då? Vilket värde ser vi i att finnas på sociala medier som Facebook? Är målet att 100 % av alla studenter ska gilla oss? Nej, och det är också snudd på en omöjlighet. Studenter pluggar under begränsad tid, sedan lämnar de oss. Men under tiden de finns hos oss kan vi informera, sprida kunskap, bygga relation, och skapa en positiv bild av biblioteket. Ungefär lite det som det skrivits om tidigare här på bloggen.

Jag tror att vi inte ska vara så nervösa och försöka ”haka på det senaste”. Istället ska vi tro på det vi gör och fråga oss varför vi gör det. Välj kanal efter behoven, och sen arbetar målmedvetet.

Visst, vi har märkt att det ibland fnissas lite bland studenterna under till exempel biblioteksintroduktionerna då vi glatt informerar om att ”vi finns på FACEBOOK också!”. Samtidigt har vi våra trogna fans som gillar oss och tycker om det vi gör på Facebook. Det får vi höra ibland; beröm kan komma i fysiska rum i form av en uppmuntrande kommentar eller på Facebooksidan.

Jag tror att vi inte ska vara så nervösa och försöka ”haka på det senaste”. Istället ska vi tro på det vi gör och fråga oss varför vi gör det. Välj kanal efter behoven, och sen arbetar målmedvetet.

”Saker kommer och går- Facebook består!”

Vem har sagt det? Ingen, men kanske tänker vi lite så. Vi håller hellre våra kanaler uppstyrda och arbetar målmedvetet, än att finnas på varje socialt media som finns. Givetvis beror detta på organisationens storlek (som påverkar vilka resurser för informations-kommunikationsarbete som finns) men om det finns någon kanal som vi tror många är vana vid och som har minsta möjliga hinder för att ta sig an så är det Facebook. Vi stannar gärna där men det innebär inte att vi inte sneglar mot ”det nya”.

Så, för att spana i framtiden och vad för roligt man skulle kunna göra, så tyckte vår Redaktion att podcast lät spännande! Tänk att göra en pod kring exempelvis informationssökning. Är det några av er därute som gör det- hojta till!

Tack för mig!

Camilla Alexandersson
IKT-pedagog på Södertörns högskolebibliotek

0a228b1e492f11e2b1c522000a9f18eb_6

3 thoughts on “Ingen hets! Hellre målmedvetenhet och lite ”tro på det vi gör”…

  1. Kristina Lundin

    Jag älskar podcasts! Vilken spännande tanke, hjärnan jobbar just nu på högvarv för att kläcka ämnen att prata om. Källkritik till exempel. Eller ”Information overload – så hittar du din väg i informationsflödet”. Eller kanske ”Hur mår den vetenskapliga artikeln egentligen?”.😉

    Svara
  2. Ny webb - Biblioteket Högskolan Väst

    Skriver ny kommentar på denna text då min förra försvann (finns den i molnet tro?). Väldigt bra text Camilla!
    Nu har jag varit i Stockholm ett par dagar och hört om tex Ungdomsbarometern och sett att Instagram är jättestort bland åldersgruppen 15-16. Vi på biblioteket på Högskolan Väst använder instagram och det är kul, vi är ju inte då gamla vi heller!
    Jag tror på att använda de verktyg som man gillar och personligen tror på, för att ta bort ett hinder. Och FB tror jag fortfarande kan vara stort länge än, speciellt gör att gilla organisationer och företag att få information från. Siffror från Ungdomsbarometern stödjer även det! Stötfångare gilla och kommentarer är svårt och kanske inget vi ska förvänta oss, men att finnas är viktigt och man ska nig hålla ögonen på det arbete som görs på kommunikationsenheten påStockholms stadsbibliotek där man inom de sociala medierna kliver ut ur biblioteksbubblan och försöker ta plats och skapa dialog på andra kanaler än sina egna.

    Svara

Kommentera

