Vardagsberättelser från bibliotek och omvärldsbevakning via twitter

En av de saker jag uppskattar mest med twitter är när bibliotek delar med sig av det som händer på biblioteken. Till exempel korta rapporter från program och aktiviteter, litteraturtips, några ord om mötena med bibliotekens användare eller inblick i personalens lärande och utvecklingstankar med mera. Eftersom jag inte arbetar på ett bibliotek utan med bibliotek är berättelserna extra ovärderliga  för mig men jag vill gärna tro att de spelar roll även utanför bibliotekskretsarna.

bksm

Marie Björk, bibliotekarie i Kungsbacka skrev en inspirerande tweet om boken kommer och depositioner den 24/2.  

För ett tag sedan gjorde jag nedanstående fyrfältare för att åskådliggöra i vilka syften som jag använder twitter. Det går inte att särskilja dem åt egentligen eftersom det mesta går ihop. De olika rutorna har också varit olika stora beroende på i vilken fas som jag själv befunnit mig. Den rutan som dock alltid är ganska konstant är att twitter är en del av mitt dagliga lärande och omvärldsbevakning. Stefan Pålsson skriver i ett inlägg på Omvärldsbloggen om Det utvidgade kollegiet – på och utanför nätet. Genom sociala medier ges möjligheter att diskutera sitt yrke i kontakt med andra och möjlighet att få ta del av sådant som man inte på egen hand skulle komma i kontakt med.

twitter

En sak som saknas i bilden är att använda twitter till att svara på referensfrågor, vilket jag upplever att jag då och då gör eller hänvisar till andra, till exempel Bibblan svarar. Det här är något som jag tror att bibliotek skulle kunna ta sig an ännu mer. Ibland kommer tweets om man vill ha tips på barn- och ungdomsböcker vilket jag gärna ger respons på men det finns även andra ”referensfrågor” att ta sig an.

Twitter bygger på nätverkande och kommunikation. Ibland är jag kanske lite för mycket en högtänkande person på twitter istället för att interagera med andra. Att bara leverera tweets för yrkets vägnar känns en smula torrt och behöver vägas upp med en och annan personlig tweets och samtal med andra på twitter.

Många bibliotek och biblioteksmedarbetare använder sig av twitter. Jag gjorde en snabb sökning på twitter och hittade att bland annat följande bibliotek i Stockholms län har twitterkonton: Fisksätra, Haninge, Stockholm stadsbibliotek, Sundbyberg, Järfälla, Botkyrka, Huddinge, Danderyd och Lidingö Twitter är en kanal bland många för bibliotek att använda sig av.

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare Regionbibliotek Stockholm

Kommentera

