Konsten i att föra en dialog och inte monolog

”Förhoppningar på skam” det är titeln på en artikel ur senaste biblioteksbladet. Artikeln tar upp Anna-Karin Engqvist uppsats ”biblioteket på Facebook”, där Anna-Karin tittat och undersökt hur 67 olika bibliotek använder sig av sociala medier, i detta fall Facebook, för att nå ut och kommunicera med sina besökare.

Hennes undersökning visar att biblioteken i dag har svårt att nå ut till besökarna. Att det i dem flesta fallen handlar om en ”envägskommunikation” och allt som oftast handlar det mer om att marknadsföra olika event på biblioteket samt dela med sig information. Trots två ”framgångsexempel” (varav Kistas Facebook är ett av dem) visar hennes undersökning att en dialog inte finns på sociala medier.

När jag anställdes på Stockholms stadsbibliotek för två år sedan fick jag uppdraget att sköta Järvaenhetens kanaler i dem sociala medierna. För min egen del ansåg jag att det viktiga var att dels jobba på ett nytt sätt med dessa kanaler men även försöka få till en diskussion och/eller debatt kring vårt område i Järva. Vi började filma olika sketcher (som tävlingen ”veckans bok” samt ”biblioteksskolan”) för att locka dels våra ungdomar till oss på nätet. Även om vi upptäckte att fler började följa oss gick det segt första året.

Den stora anledningen är att det här är en ny plattform för biblioteket. Det kommer att ta tid för oss att etablera oss på kanaler som Instagram, Facebook samt Twitter.

Kista bibliotek kommer i augusti att flytta från våra nuvarande lokaler till Kista galleria. Det har varit viktigt för oss alla inblandade att Järvaborna ska känna igen sig i sitt nya bibliotek. Eftersom många i Järva har minst en kanal som man använder på nätet är det viktigt att försöka nå dessa. Då är den stora frågan hur gör man? Hur ser man till att hålla en dialog, och inte monolog, med de som bor i området och använder sig av sociala medier?För oss har Twitter varit ett tacksamt verktyg som inbjuder till dialog på ett ofantligt mycket bättre sätt än både Instagram och Facebook. Ända sedan omstarten av kontot har vi varit tydliga med att vi vill ha en debatt och diskussion med våra lokala följare (över 2000 på Twitter) om Kista bibliotek samt området i Järva. Vi vill lyfta fram rösterna i området och prata med dem i olika frågor som berör både vår verksamhet och samhället vi lever i.

Hur gör man då? Det gäller att våga ta kontakten med folket och även diskutera med dem. Om biblioteket inte går direkt till personerna online finns en risk att kontot inte uppmärksammas. Vi har exempelvis aktivt valt att diskutera med lokaltidningen, ideella organisationer samt nätverk för eventuella samarbeten men även kring åsikter på vårt arbete.

Det är viktigt att komma ihåg att Rom inte byggdes på en dag. Biblioteken har allmänt en lång väg att gå när det gäller att nå ut till folket ute på nätet. Men det ser bättre ut idag än för två år sedan då jag började.

//Hassan Alavi, Stockholms stadsbibliotek

kistabib

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s