Identitet, integritet och sociala medier

I en av de sista scenerna i filmen Återträffen av Anna Odell möter en av Annas klasskamrat hans alter ego hos den skådespelare som spelar honom i återträffen. Över en öl ställer klasskamraten frågor kring hur skådespelaren fått information om klasskamraten och hur han gör när han tolkar honom. För skådespelaren är ju det en del av vardagen att tolka olika karaktärer och att gestalta dem men svaret han ger till klasskamraten är att han pratat med Anna, försökt bilda sig en uppfattning om klasskamraten och dessutom kikat på hans facebookssida. Scenen sätter igång en massa tankar hos mig om identitet och integritet i det digitala och analoga världarna.

Vilka bilder skulle man få av mig om man googlar mig? Vilka digitala fotspår lämnar jag efter mig? Går det att bygga en karaktär av mig med den infon som finns på nätet? Svaret är ja, men jag är inte säker på att gestaltningen till fullo skulle kunna fånga det som jag definierar som den jag är. Jag lämnar spår och en del av dem är jag medveten om och andra inte, till exempel sökningar som jag gör i google och att det sedan poppar upp som reklam i facebook som angränsar till mina sökningar.

Jag minns Nasrine Olson föreläsning kring radikal transparens och facebook som hon höll på sociala medier konferensen den 18 mars. Radikal transparens bygger på att användaren bara har en identitet, del vill säga att vi agerar lika hela tiden och inte skiljer på privat och jobb och att det är en del av Mark Zuckenbergs affärsidé med facebook. Nasrine visade på vad detta kan leda till och leder till. Att facebook förväntar sig radikal transparens av oss användare men själva är ett relativt slutet företag utan insyn. Att vi skapar innehållet i facebook och hur den kan återanvändas.  En av Nasrine Olsons fråga till oss som deltog på konferensen är att  bibliotekarier kanske borde ta ett extra ansvar för vilka tjänster man rekommenderar till sina låntagare/användare?  Hon tycker också att vi bör läsa igenom facebookavtalen ofta eftersom det ändras efterhand.

???????????????????????????????

I Filosofiska rummet för ett tag sedan diskuterades jaget i det digitala samhället där många intressanta tankegångar dryftades kring identitetsbyggande i sociala medier. Än så länge finns inte så mycket forskning kring hur sociala medier påverkar vår identitet och berättelsen om sig själv. Å ena sidan ger kanske sociala medier större möjligheter att pröva och utforska olika roller och identiteter men å andra sidan vet vi inte så mycket vad de möjligheterna kan leda till för nackdelar på lång sikt även om vi kan se en hel del konsekvenser av vissa beteenden.

För egen del inser jag att jag vill få mer kunskap, insyn och förståelse för hur information och data om mig lagras på nätet och hur det eventuellt skulle kunna användas. Jag ska börja med att läsa Marcus Bylunds bok om Personlig integritet på nätet 

rtfu

Jag tänker också att dessa frågeställningar är relevanta för bibliotek att diskutera i försök att förstå vår tid, våra uppdrag, möjligheter och utmaningar som bibliotek.

Vad tänker du?

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare Regionbibliotek Stockholm

2 thoughts on “Identitet, integritet och sociala medier

  1. Ping: Ansvar och integritet på internet – hur ska man göra? #blogg100 | Kristina Alexandersons blogg

  2. Ping: Bibliotek i nätverkssamhället | Tankar i tiden från Lund

Kommentera

