Bibliotekarien som kurator

När det kommer en ny webbtjänst, sökfunktion eller ett socialt medieformat har utvecklats brukar jag testa det genom att söka på sådant jag är intresserad av. Det brukar ge en vägledning kring hur jag kan använda tjänsten. Och en insikt i hur relevant den kan bli för mig i mitt jobb – eller privat, för den delen.

Oftast brukar jag söka på ord som ”library” eller ”librarian” i lite olika språkformer. Utifrån det kan jag göra en snabb bedömning om någon annan inom biblioteksfältet är aktiv på webbplatsen och dessutom få en hint om hur jag själv skulle kunna använda den. Ibland söker jag också på geografiska begrepp, typ ”Sweden” eller ”Örebro” för att se om funktionen, tjänsten har någon annan relevans än den rent yrkesmässiga.

Som jag beskrev i förra inlägget, kan den som är intresserad av bibliotek och biblioteksutveckling samla bilder från bibliotek att besöka (http://www.pinterest.com/peterals/guide-michelin-of-libraries/) till nyheter inom biblioteksområdet (http://www.pinterest.com/aliabiennial/breakthrough-paradigm-shifting-transformative-and-/), tips på programaktiviteter (http://www.pinterest.com/efpl/library-program-ideas/) och rena nördigheter (http://www.pinterest.com/peterals/book-testing-smell-touch-taste-all-senses-and-book/).
Men självklart finns det en lång rad områden där bibliotek kan visa upp sina kompetenser.
Så, låt oss ta Pinterest som exempel på hur bibliotek kan kuratera sin omgivning och omvärld. Det vill säga samla in, organisera och förmedla digitalt bildmaterial för och tillsammans med sina brukare.

Så det är bara att låta fantasin flöda och pinna på!

Men glöm inte bort att det pinnande biblioteket också måste ha en plan för hur det tänker använda sig av Pinterest, om det ska bli bra. Om biblioteket har en marknadsföringsplan – se till att Pinterest blir en del av den. Saknar biblioteken marknadsföringsplan? Skriv en!
Fundera över målgrupp och hur den bäst kan nås! Tänk på att ni kan koppla pinnandet till befintliga sociala medieformat som bloggar, Twitter och Facebook.
Tänk på att göra ditt biblioteks pinnande intressant, spännande, utmanande och kul! Räkna inte med snabb framgång. Låt det ta tid, men var tålmodig och långsiktig. Då kan det bli riktigt bra!

Detta var del 2 av 3.

Del 1 Bibliotekens Guide Michelin, bibliotekarien som kurator och som DJ (https://smbib.wordpress.com/2014/05/05/bibliotekens-guide-michelin-bibliotekarien-som-kurator-och-som-dj/)

Del 3 Bibliotekarien som DJ
kommer inom kort.

//Peter Alsbjer, länsbibliotekarie i Örebro län

2 thoughts on “Bibliotekarien som kurator

  1. Ping: Bibliotekarien som DJ – eller hur jag fick 400 följare på Spotify | Sociala medier på biblioteken

Kommentera

