Guida och handleda – eller vad är egentligen en referensfråga?

Kortkatalog

Vi måste våga lämna referensdisken och ”tänka utanför bibliotekskatalogen”. Internet är på väg att bli alla människors bibliotekskatalog. Vi måste därför bli bättre på att använda nätet och lära fler att bli bra nätanvändare. Guida och handleda.
Ungefär så sa Gunilla Fors när Nätverket Digibib 28 maj ordnade en dag om MIK, referensarbete och digital delaktighet i Stockholm. Digibib är Biblioteksföreningens expertnätverk för digitala bibliotekstjänster. MIK står för medie- och informationskunnighet och MIK-rummet är Medierådets webbresurs som riktar sig till barn och unga, skolor och bibliotek. MIK är ett begrepp som just nu har vingar och sprider sig utanför skol- och biblioteksvärlden, berättade Niclas Lindberg på Svensk Biblioteksförening, som inledde dagen  med en förklaring av begreppet och dess relevans för oss som jobbar inom biblioteksvärlden.

Gunilla Fors på Malmö stadsbibliotek utgår ifrån MIK i sin föreläsning om ett uppdaterat referensarbete. Gunilla pratade om hur biblioteken kan använda sin kompetens för att hjälpa människor förstå och navigera i ett nytt medie- och informationslandskap. Hon pratade om de utmaningar biblioteken står inför när de ”traditionella referensfrågorna” blir färre och människor kommer till biblioteken med andra frågor och nya behov. Och vad är egentligen en referensfråga idag, är en central fråga som Gunilla fick mig att fundera över.

Bild: Gunilla Fors
Nya informationsbehov ställer ökade krav 

Gunilla Fors ger oss flera exempel på människors informationsbehov idag som ställer ökade krav på biblioteken.

Det räcker inte längre att hjälpa folk med sökningar i Google, eller lära ut hur man söker i Google – vi måste lära ut hur Google fungerar. Google är en söktjänst men också ett multinationellt företag som samlar information om oss utifrån våra sökningar för att placera annonser bättre. Vad betyder det för oss som användare? Vi bör informera människor om filterbubblan, menar Gunilla. Hur den funkar och vad vi kan tänka på för att skydda vår identitet på nätet bättre.

Medierna är snabba med att rapportera om nätets baksidor, vilket skapar rädsla hos osäkra användare. Kapade facebookkonton, kapade identiteter och nätbedrägerier.
Men hur fungerar egentligen sociala medier? Hur kan vi skydda oss bättre på nätet och bli bättre på nätsäkerhet och integritet? Detta behöver vi på biblioteken ha bättre kunskaper om och lära ut till fler. Då kan vi hjälpa människor att överkomma sina rädslor och våga använda sociala webben. Inom detta område kan biblioteken göra mycket mer, fungera som guider och fortbildare betonar Gunilla och jag håller med.

Det räcker inte att biblioteken hjälper sina besökare att plocka fram och hitta bilder. Vi måste berätta om upphovsrätt, hur och till vad bilderna får användas. Hur fungerar olika upphovslicenser, vad är Creatice commons osv?

creative_commons

Biblioteken är en väldigt textbaserad verksamhet, vårt innehåll och vår information bygger på text. Vilket förstås inte passar alla av olika anledningar. Vi måste bli bättre på att tillämpa multimedia idag då det finns gott om utmärkta multimediaresurser på internet. Genom att hitta och tipsa användarna om dessa kan vi hjälpa fler till nya kunskaper tror Gunilla och nämner instruktionsfilmer och lektioner på Youtube, MOOCS och öppna lärresurser som exempel.

youtube-app-logo

Vi behöver uppdatera vårt referensarbete menar Gunilla. Möta nya användare där de är och fånga upp frågor och informationsbehoven där dessa uppstår. Jag skriver mer om virtuellt referensarbete och Bibblan svarars arbete med att försöka möta nya användare och frågor på Twitter och Facebook på bloggen Samtal pågår (som handlar just om referenssamtal).

Jag håller med om det mesta Gunilla Fors tar upp i sitt föredrag. Det finns mycket att fundera över kring bibliotekens funktion och ansvar i ett växande e-samhälle. Vår roll i ett ständigt informationsflöde där många har en självklar plats men där andra hamnar utanför.

Här kan du ta del av hela Gunillas föreläsning som även finns på Slideshare.

 

/ Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm

 

One thought on “Guida och handleda – eller vad är egentligen en referensfråga?

  1. Ping: Ett uppdaterat referensarbete | Samtal pågår

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s